Elevinflytande på Apollo
Att arbeta med elevinflytande betyder inte för oss att eleverna bestämmer allt. Våra regler beslutar vi pedagoger som jobbar på Apollo och då utgår vi från läroplanen och andra styrdokument vi har på Långängskolan. Däremot kan barnen påverka vad vi gör och hur.
För att öka elevinflytandet på avdelningen Apollo har vi fritidsmöten en gång i veckan. Vi är övertygade om att detta arbetssätt även har positiva effekter när det gäller skolans värdegrundsarbete. Att lyssna på varandra, visa hänsyn och få påverka verksamheten utifrån ett elevperspektiv följer enligt oss läroplanens värdegrund.
På våra fritidsmöten har vi en dagordning med frågor om veckan som varit och kommande aktiviteter. Diskussionen handlar om vad vi gjort föregående vecka och reflekterar vad som var bra, vad som var mindre bra och framför allt hur vi kan göra det bättre nästa gång. Detta fungerar också som en kontinuerlig utvärdering av vår verksamhet. Ledordet för våra möten och i vårt värdegrundsarbete är respekt och har en egen punkt på dagordningen. Vi har valt detta som ett ledord när vi diskuterar värdegrundsfrågor. När frågan om veckans aktiviteter lyfts finns det också några fasta punkter som vi pedagoger på Apollo beslutat för att kunna följa vår inriktning och uppnå våra mål. Barnen har stort inflytande över vår verksamhet men får följa våra pedagogiska tankar. Rörelse, utomhuspedagogik, teknik, miljö, glädje och gemenskap ska spegla allt vi gör på Apollo.
Alla barn kan lägga förslag i vår förslagslåda under hela veckan och denna töms på varje fritidsmöte.